Gjennomføre Skoleløpet

Skoleløpet er en enkel aksjon, og forberedelsene trenger ikke være omfattende og tidkrevende for å lage en aktiv og viktig dag for hele skolen.

Slik gjennomfører dere Skoleløpet

Når skolen er påmeldt får dere tilsendt en materiellpakke med lærerveiledning, en plakat til hver klasse, elevhefter med sponsorkort, diplomer og undervisningsfilmen «Læring gir energi» på DVD. Filmen kan også sees på nett.

Skolen kan ta i bruk filmen og elevheftet for lesing, læring og samtale, og dette trenger ikke ta mer enn en skoletime. Man kan godt også bruke mer tid, men det som er viktig er at elevene danner seg et godt inntrykk av hva løpet er og hva de støtter.

Se vår oppdaterte smittevernveileder med tips til alternativ gjennomføring under koronapandemien.

Før løpsdagen

  1. Sett gjerne sammen en arrangørgruppe av elever og ansvarlig lærer.
  2. Bruk elevheftet, kartet og okumentarfilmen som et utgangspunkt for en eller flere klassetime(r) om årets tema «Læring gir energi». Flere ressurser som oppgaver og fargeleggingsoppgaver ligger her.
  3. Del ut elevheftene og fyll inn skolens SPLEIS-nummer på sponsorkortet. Oppfordre elevene til å være kreative med hvem de spør om å sponse seg. Inviter gjerne sponsorne til å overvære løpet. Publikum er gøy!
  4. Øv inn sangen og dansen til «Million mil«.

På løpsdagen

  1. Lag en merket løype som gjør at alle opplever mestring og sett en tidsbegrensning for løpet. Ha gjerne en drikke-/fruktstasjon ved mål. Husk tilrettelegging for elever med særlige behov. Lærere eller elever som ikke kan løpe kan være rundetellere, betjene drikkestasjon og heie løperne frem!
  2. Bruk «Million mil» som felles oppvarming.
  3. Samle inn sponsorkortene FØR elevene løper. Signer på antall runder eleven har gjennomført på den enkeltes sponsorkort. Noter samtidig nødvendig informasjon i det medfølgende skjemaet.
  4. Del ut sponsorkortene til elevene. Understrek at de må følge opp sine sponsorer og minne dem på innbetalingen.

Etter løpsdagen

  1. Samle inn sponsorkortet når eleven har bekreftet innbetaling fra alle sine sponsorer.
  2. Bruk ukeplaner eller annen kommunikasjon med de foresatte til å oppmuntre dem til å betale/hjelpe barnet med å nå målet sitt. Ved elektronisk kommunikasjon kan dere lenke direkte til skolens SPLEIS-side.
  3. Del ut diplomene først når sponsorkortene leveres inn, enten én og én eller i en egen diplomseremoni for hele klassen. Det er viktig å feire elevenes felles innsats og ikke fokusere på elevenes individuelle innsamlede beløp.
  4. Etter at Skoleløpet er gjennomført, kan opplegget utvides ved at klassene fortsetter med utviklingssamarbeid, FNs bærekraftsmål eller FNs barnekonvensjon som tema, kanskje koblet direkte til forholdene i Nepal, India, Sierra Leone og Sri Lanka?

FORUT sender en liten rapport i løpet av av skoleåret, med informasjon og nyheter fra prosjektene som støttes. Vi oppfordrer skolene til å sende dette arket med elevene hjem.

Etter erfaringene fra tidligere løp har vi laget noen tips til hvordan skolen kan få til enda flere trivselselementer i løpsdagen.

Tips og triks

Årstid: Være ute eller inne?

  • Hvis det er forutsigbart og greit vær anbefaler vi å være ute, og gjøre timene eller dagen som er avsatt til løpet til en utedag for skolen. Da kan man bruke nærområder, idrettsplasser, løpebaner og turløyper i nærheten av skolen. Merk runden/løypene med bånd eller morsomme plakater – så blir det mer liv for løperne!
  • Er høstværet vanskelig kan man arrangere løpet inne. I så tilfelle kan hver runde lages noe kortere, siden avstandene blir mindre inne. Da anbefaler vi å lage “Tarzan”-løyper eller lignende, slik at det er noen elementer i løypa, ellers blir inneløping fort kjedelig.
  • Hvis vinteren kom tidlig kan man ha skoleløp med ski eller skøyter på  bena! Legg inn hoppkonkurranser eller annet moro på slutten for å få en fin avslutning på løpet.

Drikke eller fruktstasjon:

  • Uten mat og drikke duger helten ikke! Vi anbefaler å ha drikkestasjoner med vann eller saft. Bruk elevenes egne kopper hvis de har det, eller skriv navn på engangskopper, og be elevene holde styr på hvor de setter dem mellomhver runde.
  • En pausestasjon med frukt og grønt er veldig populært og veldig sunt! Hør med lokalbutikken om sponsing av frukt til en slik dag.
  • Har dere satt av en hel dag til Skoleløpet? Hva med å reise til nærmeste turløype, og heller ta matpakka der etter løpet? Da får man sett litt ny natur/nye områder, og matpakken smaker best ute!

Andre stemningselementer:

  • Musikk er alltid stemningsskapende, og et lite anlegg kan gjøre stor nytte for humøret. Spill «Million mil» av Gaute Ormåsen og andre energiske, artige sanger som barna kjenner igjen.
  • En “kommentator” eller speaker har gjort seg på flere av løpene FORUT har vært på, og kan være en god idè for å opprettholde motivasjonen. Bruk en populær lærer til å annonsere hvor lenge man har løpt, og hva pengene går til, hvor mange runder man til enhver tid har til sammen (samlet for hele skolen, ikke for hver løper) og eventuelle andre morsomme kommentarer.
  • Lærere heng med! De fleste barn synes det er morsomt når de voksne blir med, også når det gjelder Skoleløpet. Få lærerne til å slenge seg med, med egne sponsorkort, og bli med å løpe med elevene. Da kan også lærerne bidra med heiarop, motivasjon og kanskje løpe/gå med de som begynner å bli litt lei.
  • Utkledning er gøy uansett anledning og årstid. Hva med å la elevene løpe i rare hatter,englevinger, supporterdrakter, følehorn eller liknende – en av disse tingene de aldri ellers får ha på skolen. FORUT Skoleløpet kan være en anledning til å gjøre noe litt utenom det vanlige.
  • Sang gir alltid litt ekstra god stemning, og hvis skolen har en egen skolesang, eller klassene velger seg sine egne heiarop vil sang definitivt hjelpe på stemningen.
  • Heiagjeng – De som ikke kan løpe kan være med i skolens heiagjeng. Klipp strimler av plastikkposer og lag dusker som heierne kan ha, og finn på egne heiarop for skolen! Har du flere forslag? Send dem inn til FORUT – forut@forut.no