Ofte stilte spørsmål

Lurer du på noe om gjennomføring, aktiviteter eller oppgjør? Vi har svart på de mest vanlige spørsmålene her.

1. FORUT BARNEAKSJONEN

Hvert år tilbyr FORUT et pedagogisk opplegg for barnehager, barneskoler og SFO/AKS om hvordan barn i andre land lever i forhold til oss i Norge. Dette gir kunnskap om globale forskjeller, ulikheter og sammenhenger på et nivå som barn i Norge forstår og synes er spennende. Mange som deltar i Barneaksjonen legger vekt på verdien av at barna både lærer noe og gjør noe rundt temaet “barn i andre land”. FORUT Barneaksjonen er bygget opp praktisk pedagogisk og gir effektiv læring og alle påmeldte barnehager/skoler får tilsendt en materiellpakke. Barneaksjonen er forankret i Rammeplan for barnehager. 

Deltagerne er forpliktet til å gjennomføre en innsamling til inntekt for FORUTs bistandsarbeid. Dere bestemmer selv om dere vil gjennomføre en enkel innsamlingsaksjon eller om dere vil legge mer arbeid i et litt større arrangement. I veiledningsheftet finner dere ideer til innsamlingsarbeidet. 

Alle deltagere får tilsendt en eller flere (avhengig av barnehagens størrelse) materiellpakker. Dette inneholder årets materiellpakke:

  • Monki – en apekatt som er verdens beste venn
  • Fem store bildeplakater med tilhørende oppgaver som inspirerer til samtaler og er fine bilder på veggen.
  • Fem fortellerark til høytlesning eller lesetrening for de eldste barna.
  • Pekebok for de yngste.
  • Veiledningshefte for de ansatte med bilder, bakgrunnsstoff, forslag til aktiviteter, oppskrifter og tips til gjennomføring.
  • Plakat i forbindelse med innsamling med plass til å fylle inn tid og sted for eget arrangement. 
  • Informasjonsbrosjyre om FORUT og Barneaksjonen til barnas foresatte.
  • Jakkemerke til alle barn som deltar.
  • Materiell på forut.no/barn med musikk, filmer, aktiviteter, bildebok for de yngste, fargeleggingsark, dans, matoppskrifter, natursti m.m.

2. GJENNOMFØRING AV BARNEAKSJONEN

2.1. Hva er forskjellen på årets aksjon og fjorårets aksjon?

FORUT lanserer helt nytt materiell hvert år med fortellinger, musikk, filmer, bilder, oppgaver, spill og mye mer. I år får deltagerne bli med til Malawi, som ligger i Afrika.

Vi møter fem år gamle Hamphless, familien hans og de andre i landsbyen. Gjennom hverdagen til Hamphless får vi et inntrykk av hvordan det er å vokse opp i Malawi – Afrikas varme hjerte. Aksjonen tar for seg temaer som vennlighet, takknemlighet, kosthold og barnerettigheter.

Artistene Silje og Maria besøkte Hamphless sammen med FORUT høsten 2022. Dette inspirerte til spennende barnemusikk som vi håper slår an.

2.2. Hva går pengene til?
Pengene går til FORUTs solidaritets- og utviklingsarbeid i våre samarbeidsland: Nepal, India, Sri Lanka, Sierra Leone, Malawi og Zambia. Arbeidet er delt inn i fire programområder: 1. Barnerettigheter, 2. Kvinner og likestilling, 3. Rus som utviklingshinder, 4. Psykisk helse. I Barneaksjonen fokuserer vi på barn og barns rettigheter. Les mer om FORUT.

Familien og lokalsamfunnet dere blir kjent med i aksjonen får støtte og kompensasjon for å stille opp i filmene og materiellet, men det skaper stor ulikhet dersom denne familien får mye mer enn andre. Nå bygger vi for eksempel en ny barnehage i landsbyen til Hamphless. De innsamlede midlene brukes i prosjekter som kommer barn til gode i alle våre samarbeidsland.

2.3. Kan vi lage en egen innsamlingsaktivitet og velge hva vi vil gjøre?
Ja, FORUT synes det er flott om barnehager eller skoler ønsker å bruke vårt materiell til en innsamlingsaksjon uten å bruke produktpakken fra oss.

Vi får hvert år tilbakemeldinger om kreative aktiviteter. Det kan være alt fra store forestillinger eller oppsetninger med bruk av Barneaksjonens musikk, dramatisering av fortellingene på fortellerarkene eller kunstutstillinger av egenprodusert kunst, foreldrekveld med boller og kakao i barnehagen, en dag med suppe og/eller FORUT-basar.

Noen lager aksjonen som en høsttur med natursti eller rebusløype, mens andre lager en eventyrreise til landet det handler om. Flere ideer står i veiledningsheftet som er en del av materiellpakken alle deltagere får tilsendt.

Vi mottar gjerne bilder og reportasjer fra både små og store arrangementer. Send dem til barn@forut.no. Bilder kan også legges på Instagram og merkes med #forut.

2.4. Er vi påmeldt?
For spørsmål rundt påmelding, om når dere får tilsendt materiellet og om dere er registrert med produktpakke, kan dere logge på med deres brukernavn og passord. Dere kan også sende e-post til barn@forut.no eller ringe 61 18 74 25 for informasjon.

3. PRODUKTPAKKE

3.1. Hva inneholder en produktpakke?
Produktpakken inneholder 15 unike produkter som f.eks. Monki, gryteunderlag, puslespill, linjaler, solidaritetshjerte m.m. Her er produktpakken for 2023/24. Vi gjør oppmerksom på at innholdet i pakken kan variere. Pakken inneholder en prisliste slik at dere selv kan velge å selge eller lodde ut produktene. Gi beskjed hvis dere ønsker lynlodd vedlagt.

Dersom dere selger varene anbefaler vi å stille ut de tilsendte produktene og ta opp bestilling enten i forkant og/eller under FORUT-festivalen. Send felles etterbestilling til FORUT og motta varene samlet etter et par dager. På den måten får alle barna varene sine samtidig og det oppleves rettferdig.

Vi anbefaler å ta betalt for varene med Vipps eller kontant når dere har mottatt dem da vi kan bli utsolgt for enkelte varer. Last ned bestillingsskjema.

3.2 Er vi påmeldt med produktpakke?
Hvis dere er påmeldt til FORUT Barneaksjonen er dere ikke nødvendigvis påmeldt med en produktpakke. Hvis dere ikke husker hva som ble bestilt, kan dere logge dere inn med brukernavn og passord. Her ligger all informasjon om deres påmelding. Evt. kan dere sende en e-post til barn@forut.no eller ringe 61 18 74 25.

3.3. Hvordan gjennomfører vi? Kan vi velge opplegg selv?
Materiellpakken er variert og fleksibel. Dere kan gjennomføre Barneaksjonen på en uke, eller bruke en måned på den.

Dere kan bestemme selv om dere vil gjennomføre en enkel innsamlingsaksjon eller et større arrangement. Her er det mange muligheter, og i veiledningsheftet står det flere tips og ideer til ulike inntektsbringende aktiviteter.

3.4. Basar som innsamlingsaksjon
Produktpakken inneholder 15 produkter (gevinster) og 500 lodd nummerert fra 1-500. Dette er lynlodd der du kan se om du har vunnet med en gang. Dere velger selv om dere vil lodde ut alle eller bare noen av produktene. Ekstra moro er det om barna i tillegg lager egne ting som også kan loddes ut, eller kanskje foreldrene har noe å bidra med som gevinster.

Velg ut vinnertall – for eksempel 33 og 66 (alle lodd som slutter på 33 og 66 er vinnerlodd – altså 033, 066, 133, 166, 233, 266 osv).

Sett nummer på gevinstene så dere på forhånd vet hva vinnerne skal få. Har dere flere gevinster kan dere gi de andre nummer – f.eks.  99 (da er alle lodd som slutter på 99 vinnerlodd – 099, 199, 299 osv).

NB! Husk at det kun finnes nummer opp til 500. Har dere flere loddpakker har loddene de samme numrene. Da må dere holde flere trekninger, eller ha to eller flere premier på hvert vinnerlodd.

Loddene koster kr 5,- pr stk og kr 25,- for en remse.

3.5. Kan vi returnere varer eller lodd som er til overs?
FORUT ønsker ikke retur av varer/gevinster eller lodd som er til overs etter gjennomført aksjon. Disse kan dere ta vare på og bruke i neste års aksjon.

4. BESTILLING AV VARER

4.1 Kan vi bestille varer fra FORUT Nettbutikk?
Bestillinger fra nettbutikken må betales med bankkort med en gang, eller dere kan evt. avtale å få tilsendt en faktura sammen med varene.

5. OPPGJØRSSKJEMA

5.1. Hva gjør vi med oppgjørsskjema?
Dere kan logge dere inn med deres brukernavn og passord og rapportere inn det totalt innsamlede beløpet.  Oppgjørsskjemaet kan også skannes og sendes på e-post til: barn@forut.no eller legges i en konvolutt og sendes til:
FORUT
Postboks 300
2803 GJØVIK

Har dere brukt Vipps må dere kontakte FORUT for å vite innsamlet beløp på Vipps. Deretter legges dette sammen med evt. kontantbeløp, og rapporteres til FORUT på oppgjørsskjemaet.

Spørsmål om utfylling av oppgjørsskjemaet kan rettes til Bjørg Astri Slettum på barn@forut.no eller 61 18 74 25.

6. INNBETALING

6.1. Hvordan overføre pengene til FORUT?
Vi anbefaler barnehagen/skolen å bruke nettbank ved overføring av penger. Husk TYDELIG merking av barnehagens/skolens navn. Mange banker tar ikke imot kontanter lenger, men det er fortsatt mulig å sette inn penger i «Post i butikk». Dersom barnehagen/skolen ikke har egen konto anbefaler vi at en av de ansatte setter inn pengene på sin konto og overfører pengene til FORUT derfra. 

FORUTs bankkontonummer er 7874 06 61247

6.2. Kontantløs aksjon med Vipps
Barnehagen/skolen kan få sitt eget Vipps-nummer og gjennomføre en kontantløs aksjon. Det er også mulig å gjennomføre med en kombinasjon av Vipps og kontanter. Ta kontakt i god tid før gjennomføring om dere ønsker et eget Vipps-nummer.

Fikk dere et eget Vipps-nummer fra FORUT til en tidligere aksjon kan dere fortsette å bruke samme nummer.

For å vite hvor mye dere har samlet inn på Vipps må dere kontakte FORUT. Det beste er å sende en e-post til barn@forut.no så svarer vi så fort vi kan. Dersom dere ringer ber vi om forståelse for at vi har stor pågang. I september og oktober er det mange som gjennomfører Barneaksjonen og det kan bli noe ventetid på telefonen.

Etter at dere har fått oppgitt innsamlet beløp på Vipps, legges dette sammen med evt. kontantbeløp, og rapporteres til FORUT på oppgjørsskjemaet.

6.3. Innsamlingskontrollen
Det finnes ingen lovbestemmelser i Norge som direkte regulerer hvordan en pengeinnsamling skal foregå, men Innsamlingskontrollen (IK) kontrollerer og gir dermed trygghet for at innsamlingsvirksomheten drives forsvarlig og at pengene går til det formålet som er oppgitt. FORUT er medlem og godkjent av Innsamlingskontrollen.