FORUT bygger flere skoler i Nepal

FORUT skal bygge 9 nye skoler i Dolakha-distriktet i Nepal etter jordskjelvet i 2015. En ny avtale med den norske ambassaden i landet er signert som en videreføring av at FORUT fra før bygger 12 jordskjelvsikre skoler.

Den nye avtalen med ambassaden er på 13,5 millioner kroner.

– Vi er veldige glade for denne muligheten og opplever dette som en anerkjennelse av jobben vi allerede har gjort med å bygge skoler i det samme området, sier generalsekretær i FORUT, Morten Lønstad, som gleder seg til å ta fatt på arbeidet.

Ny skole til 900 elever

I 2015 ble Nepal rammet av et jordskjelv som førte til kraftige ødeleggelser. Et av områdene som ble hardest rammet var Dolakha-distriktet hvor episenteret for et av de kraftige etterskjelvene lå. I de 6 landsbysamfunnene hvor FORUT jobber ble 49 skoler helt eller delvis ødelagt.

Ruinene etter en skole i Dolakha etter jordskjelvet i 2015. Her skal FORUT bygge en ny skole.

– Å få på plass midlertidige skoler, såkalte temporary learning centers gikk ganske raskt, men selve gjenoppbyggingen har gått veldig tregt fra myndighetenes side, forteller Lønstad.

FORUT startet i 2016 byggingen av 12 skoler med støtte fra ambassaden. Alle disse er i ferd med å bli sluttført nå. I løpet av de neste to årene skal ytterligere 9 skoler stå ferdig. De nye skolene vil huse ca 900 elever i barne- og ungdomsskolealder.

Krevende landskap

Å bygge disse skolene foregår ikke helt uten utfordringer. Dolakha er et fjelldistrikt som ligger ved foten av Himalaya. Nepal er et fattig land, og vegnettet er langt fra optimalt. Frakt av materialer kan være utfordrende, særlig når man må vente på at veiene blir farbare i etterkant av regntid.

I tillegg har landet det siste året gjennomført to ulike valg: et lokalvalg og et parlamentsvalg. Nepal er et ganske ferskt demokrati med en grunnlov som ble endelig vedtatt i 2015, derfor er valgtider også ofte urolige tider.

– Myndighetene har innført forbud mot forsamlinger i tilknytning til begge valgene. Da har vi også måttet legge ned aktiviteten på byggeplassene, noe som selvsagt forsinker byggeprosessen, forklarer Lønstad.

God utdanning

Selv om barna i distriktet har ventet lenge og trenger ny skole, er det ikke tempo som har høyest prioritert.

– Vi vil gjerne bli ferdige så fort som mulig, men det er enda viktigere å bygge så godt som mulig. På et eller annet tidspunkt kommer området til å oppleve nye jordskjelv, og vi må gjøre alt vi kan for at våre skoler blir stående da. Vi bygger alle skolene våre slik at de oppfyller alle myndighetenes krav til kvalitet.

– I tillegg jobber vi med å skaffe ekstra finansiering for å gi skolene bøker til biblioteker, utstyr til datalab, fysikkrom og lignende. Med dette prosjektet er vi med på å legge grunnlaget for at akkurat disse barna skal få oppfylt FNs bærekraftsmål nummer 4 om å sikre god og inkluderende utdanning for alle, sier Lønstad.