Et julekort til Oljefondet

I år får Oljefondet et utradisjonelt julekort. Det er malt på en vegg i et afrikansk land. Organisasjonene FORUT, IOGT, Blå Kors og Juvente bruker anledningen til å komme med et juleønske.

Organisasjonene bak julekortet ønsker at kvinner og barns rettigheter og muligheter ikke blir begrenset av egen eller andres alkoholbruk. De negative konsekvensene fra produktet, sammen med de uetiske metodene fra flere av produsentene, er bakgrunnen for at organisasjonene nå sender et julekort til Oljefondet med en klar melding om at Norge må slutte å investere i den globale alkoholindustrien. Julekortet og en ny video er en del av kampanjen Oljefondets alkoholproblem som er finansiert av Norad.

– Alkoholbruk hos noen, og særlig menn, begrenser muligheter for andre, spesielt kvinner og barn. Dette gjelder særlig i samfunn der det sosiale sikkerhetsnettet i form av en velferdsstat er fraværende og der fattigdom preger hverdagen for mange, sier Ida Oleanna Hagen, generalsekretær i bistandsorganisasjonen FORUT.

Ny rapport

Nylig ble det sluppet en rapport som dokumenterer hvordan kvinner og barn i det globale sør rammes av egen og andres alkoholbruk. Rapporten, ‘Alcohols’s impact on the rights of women and children in the global south’, er skrevet av Dr Anne-Marie Laslett og Megan Cook ved Centre for Alcohol Policy Research ved La Trobe University i Melbourne. 

Rapporten viser tydelig hvordan alkohol er en risikofaktor for å ikke nå en rekke av FNs bærekraftsmål. Det gjelder både mål 3 om god helse, mål 4 om god utdanning, mål 5 om likestilling mellom kjønnene og mål 10 om mindre ulikhet.

Norge investerer stort i alkohol

Kontrasten er derfor stor når vi ser at gjennom Statens pensjonsfond utland (Oljefondet) har Norge investert nesten 90 milliarder kroner i alkoholprodusenter globalt.

– Det er ikke mulig å nå FNs bærekraftsmål verken i Norge eller i verden ved å fortsette å la våre felles ressurser investere i alkoholindustrien. Disse investeringen utgjør en trussel mot folkehelsa og hindrer utvikling i fattige land i sør, sier Hagen.

Ikke bare bidrar produktet i seg selv til negative konsekvenser for kvinner og barns rettigheter og utgjør en risikofaktor for sykdom, men alkoholprodusentene jobber også aktivt med å påvirke politikken i nye markeder i fattige land. Dette ble avdekket i en artikkel i tidsskriftet Addiction allerede i 2010.

Under lupen

Et utvalg nedsatt av regjeringen og ledet av professor Ola Mestad skal nå vurdere de etiske retningslinjene for Oljefondet.

– Vi forventer at investeringene i de multinasjonale alkoholselskapene kommer under lupen. Det er på høy tid at Oljefondet trekker sine investeringer ut fra denne industrien på samme måte som det er gjort med blant annet tobakk, cannabis og visse typer våpen, sier Hagen.

Se videoen med julekortet

Kampanjen, som er finansiert på informasjonsstøttemidler fra Norad, er utarbeidet i samarbeid med byrået Brunch. Kampanjen ble lansert våren 2019 og gjorde seg bemerket med veggmalerier av Siv Jensen og Erna Solberg i det som ble kalt en utstilling av norsk dobbeltmoral.

Under kan du se en video som både viser den nye veggen og forklarer hvorfor den ble laget. Et høyoppløst bilde av veggen kan du laste ned her.