Ingeniører uten grenser på oppdrag for FORUT i Nepal

Tre elever ved Shree Chitre Secondary School i Dolakha.

Etter jordskjelvet i Nepal i 2015 har FORUT og våre partnerorganisasjoner CWIN Og TUKI stått for byggingen av 22 skoler i Dolakha i Nepal. Arbeidet er gjort i tett dialog med den norske organisasjonen Ingeniører uten grenser. Byggingeniør Helge Nyhus og sivilingeniør Alise Hjellbrekke har nylig kommet hjem etter en ukes opphold i Dolakha.

Et av de store etterskjelvene i 2015 hadde sitt episenter i Dolakha-distriktet ved foten av Himalaya og 99 % av alle skolene i området ble helt eller delvis ødelagt. Nepal er et land hvor jordskjelv rammer med jevne mellomrom. I tillegg er landskapet i Dolakha bratt og utilgjengelig, så byggearbeidet byr på utfordringer.

Organisasjonen Ingeniører Uten Grenser formidler ingeniører fra ulike norske bedrifter til oppdrag over hele verden. I Dolakha har de i flere runder bidratt med norske ingeniører som har hjulpet FORUT med å sikre at skolene er rustet for å tåle vær og vind og står på trygg grunn.

På skolebesøk i fjellandet Nepal

FORUT møtte Helge Nyhus og Alise Hjellbrekke i Katmandu, etter en ukes opphold i Dolakha. Helge er pensjonert byggingeniør fra Tananger, har arbeidet i Avinor, og med taksering og tilstandsrapporter. Alise er sivilingeniør i elektro og arbeider som energirådgiver i Norconsult. Hva får to norske ingeniører til å reise helt til Nepal for å jobbe?

Helge Nyhus og Alise Hjellbrekke i Katmandu november 2019.

– Jeg så annonsen og tenkte at dette er noe jeg kan! Og at til Nepal kommer jeg aldri, hvis jeg ikke gjør det nå, sier Helge.

Alise hadde lyst til å gjøre noe praktisk og meningsfylt, både for andre og for sin egen del. Hun forteller at det er fint å kunne bidra, det føles nært og rett.

Gode resultater og behov for opplæring

På en uke besøkte ingeniørene 10 av skolene som CWIN, TUKI og FORUT bygger, og har bygget i Dolakha. Helge har sett på det byggetekniske og sier at ut fra situasjonen og de rammebetingelsene de har, så er det et godt resultat.

– Jeg tror ikke det vil kollapse ved nye jordskjelv, men dette kan vi jo selvfølgelig ikke garantere. Skolene er tegnet av lokale konsulenter etter beste evne. Vi ga dem noen råd om pussing av vegger og gulv og hvordan de kan unngå betongsøl. Det er krevende å blande betongen riktig når de ikke har en blandingsmaskin. Alt gjøres for hånd, som vi gjorde i gamle dager.

Helge har også gitt råd om å revurdere plasseringen av en av skolene, der adkomsten er veldig vanskelig og grunnen særlig ustabil.

Alise har undersøkt installasjonene av solcellepaneler på skolene og forteller at dette fungerer greit.

– Det viktigste nå er sikkerhet, og både ansatte og elever ved skolene trenger opplæring om skader som kan oppstå, som ved brann. Batteriene må skjermes eller utstyres med advarsel.

Erfaringer og sterke inntrykk

Helge er stolt over at han kan være med å hjelpe. Alise synes det er fint at det fungerer og at energi kan brukes til noe som er så viktig og meningsfullt – å gi lys til de som faktisk trenger det. Hun er veldig imponert over at de som har installert disse har klart å få det til og at folk er så positive og vennlige på tross av hva de har opplevd.

Det gjorde inntrykk på begge to at folk satte så pris på at de kom helt fra Norge for å se hvordan det gikk med byggingen.