Ofte stilte spørsmål

Lurer du på noe om gjennomføring, aktiviteter eller oppgjør? Vi har svart på de mest vanlige spørsmålene her.

1. FORUT BARNEAKSJONEN

Hvert år tilbyr FORUT et pedagogisk opplegg for barnehager og SFO/AKS om hvordan barn i andre land lever i forhold til oss i Norge.

Dette gir kunnskap om globale forskjeller, ulikheter og sammenhenger på et nivå som barn i Norge forstår og synes er spennende.

Mange som deltar i Barneaksjonen legger vekt på verdien av at barna både lærer noe og gjør noe rundt temaet “barn i andre land”.

FORUT Barneaksjonen er bygget opp praktisk pedagogisk og gir effektiv læring og alle påmeldte barnehager/skoler får tilsendt en materiellpakke.

Barneaksjonen er godt forankret i Rammeplan for barnehager. 

Deltagerne er forpliktet til å gjennomføre en innsamling til inntekt for FORUTs bistandsarbeid.

Dere bestemmer selv om dere vil gjennomføre en enkel innsamlingsaksjon eller om dere vil legge mer arbeid i et litt større arrangement. I veiledningsheftet finner dere ideer til innsamlingsarbeidet. 

Alle deltagere får tilsendt en eller flere (avhengig av barnehagens størrelse) materiellpakker. Dette inneholder årets materiellpakke:

  • Havskilpadden Palaiya – kosedyret til Sanjana
  • Fire store bildeplakater med tilhørende oppgaver som inspirerer til samtaler og er fine bilder på veggen.
  • Fire fortellerark til høytlesning eller lesetrening for de eldste barna.
  • Pekeboken «Monki og den blå ballongen» for de yngste barna.
  • Veiledningshefte for de ansatte med bilder, bakgrunnsstoff, forslag til aktiviteter, oppskrifter og tips til gjennomføring.
  • Informasjonsbrosjyre om FORUT og Barneaksjonen til barnas foresatte.
  • Materiell på forut.no/barn med musikk, filmer, aktiviteter, fargeleggingsark, dans, matoppskrifter, natursti m.m.

2. INNSAMLING

2.1. Hvordan fungerer innbetalingen?

Vi har ny betalingsløsning som gir dere full oversikt over innsamlet beløp. I materiellpakken dere får tilsendt ligger en plakat i A4 med en stor QR-kode som går til deres egne, unike innsamlingsside.

Dette er plakaten dere henger opp på arrangementet for at foresatte/givere kan betale inn. Alle innbetalinger registreres på deres barnehage/skole. Plakaten kan kopieres opp ved behov for flere.

NB! Denne koden må skannes som en vanlig QR-kode, ikke via Vipps-appen. 

Innsamlingssiden som QR-koden fører til er integrert med kundebehandlingssystemet til våre pedagogiske kampanjer. Velger dere å bruke andre betalingsløsninger enn vår, vil ikke dette vises på innsamlingssiden deres.

Vi kan allikevel garantere at de innsamlede pengene går til formålet.

Har dere brukt Vipps-nummer tidligere, så skal dette ikke brukes lenger.  De gamle numrene vil deaktiveres og det er kun den nye betalingsløsningen som fungerer.

Under Innsamling ligger en egen side om betalingsløsningen.

2.2. Oversikt over innsamlet beløp

Med den nye løsningen, er det ikke nødvendig å kontakte FORUT for å vite innsamlet beløp. Dere kan følge med i sanntid på deres egen side og ha full oversikt over hvor mye dere har samlet inn. 

Oversikten finner dere ved å skanne den lille QR-koden på informasjonsbrevet som lå øverst i materiellpakken. Oversikten er også tilgjengelig via påmeldingslenken dere fikk på e-post i vår.

3. GJENNOMFØRING AV BARNEAKSJONEN

3.1. Hva er forskjellen på årets aksjon og fjorårets aksjon?

FORUT lanserer helt nytt materiell hvert år med fortellinger, musikk, filmer, bilder, oppgaver, spill og mye mer. I 2025/26 får deltagerne bli med til Sri Lanka, som ligger i Asia. Der møter vi fire år gamle Sanjana og familien hennes.

Gjennom hverdagen til Sanjana får vi et inntrykk av hvordan det er å vokse opp på Sri Lanka – ei frodig og vakker øy sørøst for India. Aksjonen tar for seg temaer som trygge barn, foreldrenes arbeid og hvordan plastsøppel ødelegger for livet i havet.

Artistene Silje og Maria besøkte Sanjana sammen med FORUT vinteren 2025. Dette inspirerte til spennende barnemusikk og tre nye låter som slippes til årets aksjon.

3.2. Hva går pengene til?
Pengene går til FORUTs solidaritets- og utviklingsarbeid i våre samarbeidsland: Nepal, India, Sri Lanka, Sierra Leone, Malawi og Zambia.

Arbeidet er delt inn i fire programområder: 1. Barnerettigheter, 2. Kvinner og likestilling, 3. Rus som utviklingshinder, 4. Psykisk helse. I Barneaksjonen fokuserer vi på barn og barns rettigheter. Les mer om FORUT.

Familien og lokalsamfunnet dere blir kjent med i aksjonen får støtte og kompensasjon for å stille opp i filmene og materiellet, men det skaper stor ulikhet dersom denne familien får mye mer enn andre.

Nå bygger vi et barnebibliotek i nærheten av landsbyen til Sanjana, som kommer mange barn og unge til gode. I tillegg støtter vi opplæring om naturvern og strandryddeaksjoner på Sri Lanka. De innsamlede midlene brukes i prosjekter som kommer barn til gode i alle våre samarbeidsland.

Her kan dere laste ned rapporten for Barneaksjonen 2024/25 «Hampless og de ville sjiraffene».

3.3. Når kan vi gjennomføre Barneaksjonen?

Dere gjennomfører Barneaksjonen når det passer dere best. Materiellet sendes ut fra august og dere har hele året fram til juni. Å knytte innsamlingen til en FN-dag eller et lokalt arrangement kan det være med på å skape litt ekstra oppmerksomhet.

Det er mange relevante dager for å gjennomføre et FORUT-arrangement. Her er noen forslag til FN-dager dere kan ta i bruk:
Verdens ryddedag 20. september
FN-dagen 24. oktober
Barnedagen 20. november
Verdens sjøgressdag 1. mars
Internasjonal Moder jord-dag 22. april
Verdens miljødag 5. juni
Havdagen 8. juni.

3.4. Kan vi lage en egen innsamlingsaktivitet og velge hva vi vil gjøre?
Ja, FORUT synes det er flott om barnehager eller skoler ønsker å bruke vårt materiell til en innsamlingsaksjon uten å bruke produktpakken fra oss.

Vi får hvert år tilbakemeldinger om kreative aktiviteter. Det kan være alt fra forestillinger eller oppsetninger med bruk av Barneaksjonens musikk, dramatisering av fortellingene på fortellerarkene eller kunstutstillinger av egenprodusert kunst, foreldrekveld med boller og kakao i barnehagen, en dag med suppe og/eller FORUT-basar.

Noen lager aksjonen som en høsttur med natursti eller rebusløype, mens andre lager en eventyrreise til landet det handler om. Flere ideer står i veiledningsheftet som er en del av materiellpakken alle deltagere får tilsendt.

I år er det fint å rydde søppel i nærområdet til barnehagen/skolen. Informasjon om dette finner dere under Innsamling.

Vi mottar gjerne bilder og reportasjer fra både små og store arrangementer. Send dem til barn@forut.no. Bilder kan også legges på Instagram og merkes med #forut.

3.5. Er vi påmeldt?
Alle har fått tilsendt en lenke til deres unike side med all informasjon om påmelding, tidspunkt og eventuell produktpakke.

Kontakt FORUT på e-post barn@forut.no eller telefon 61 18 74 25 for hjelp.

4. PRODUKTPAKKE

4.1. Hva inneholder en produktpakke?
Produktpakken inneholder 15 unike produkter som f.eks. Monki, Palaiya, snurrebass, puslespill, tegneblokk, nøkkelring m.m. Her er produktpakken for 2025/26.

Vi gjør oppmerksom på at innholdet i pakken kan variere. Pakken inneholder en prisliste slik at dere selv kan velge å selge eller lodde ut produktene. Gi beskjed hvis dere ønsker lynlodd vedlagt.

Dersom dere selger varene anbefaler vi å stille ut de tilsendte produktene og ta opp bestilling enten i forkant og/eller under FORUT-festivalen. Send felles etterbestilling til FORUT og motta varene samlet etter et par dager. På den måten får alle barna varene sine samtidig og det oppleves rettferdig.

Vi anbefaler å ta betalt for varene med Vipps eller kontant først når dere har mottatt dem da vi kan bli utsolgt for enkelte varer. Her kan du laste ned skjema for samlet bestilling av varer

4.2 Er vi påmeldt med produktpakke?
Hvis dere er påmeldt til FORUT Barneaksjonen er dere ikke nødvendigvis påmeldt med en produktpakke. Hvis dere ikke husker hva som ble bestilt, kan dere gå inn på deres side via den unike lenken dere har fått tilsendt på e-post, eller skanne den lille QR-koden på informasjonsskrivet i materiellpakken. Her ligger all informasjon om deres påmelding. 

4.3. Hvordan gjennomfører vi? Kan vi velge opplegg selv?
Materiellpakken er variert og fleksibel. Dere kan gjennomføre Barneaksjonen på en uke, eller bruke en måned eller mer på den. Dere velger den tiden på året som passer deres barnehage best, FORUT stiller ingen krav til når dere gjennomfører Barneaksjonen.

Dere kan bestemme selv om dere vil gjennomføre en enkel innsamlingsaksjon eller et større arrangement. Her er det mange muligheter, og i veiledningsheftet står det flere tips og ideer til ulike inntektsbringende aktiviteter.

4.4. Basar som innsamlingsarrangement
Det er mulig å bestille en produktpakke ved påmelding. Den inneholder 15 produkter (gevinster) og 500 lodd nummerert fra 1-500. Dette er lynlodd der du kan se om du har vunnet med en gang.

Dere velger selv om dere vil lodde ut alle eller bare noen av produktene. Ekstra moro er det om barna i tillegg lager egne ting som også kan loddes ut, eller kanskje foreldrene har noe å bidra med som gevinster.

Velg ut vinnertall – for eksempel 33 og 66 (alle lodd som slutter på 33 og 66 er vinnerlodd – altså 033, 066, 133, 166, 233, 266 osv).

Sett nummer på gevinstene så dere på forhånd vet hva vinnerne skal få. Har dere flere gevinster kan dere gi de andre nummer – f.eks.  99 (da er alle lodd som slutter på 99 vinnerlodd – 099, 199, 299 osv).

NB! Husk at det kun finnes nummer opp til 500. Har dere flere loddpakker har loddene de samme numrene. Da må dere holde flere trekninger, eller ha to eller flere premier på hvert vinnerlodd.

Loddene koster kr 5,- pr stk og kr 25,- for en remse.

4.5. Kan vi returnere varer eller lodd som er til overs?
FORUT ønsker ikke retur av varer/gevinster eller lodd som er til overs etter gjennomført aksjon. Disse kan dere ta vare på og bruke i neste års aksjon.

5. BESTILLING AV VARER

5.1 Kan vi bestille varer fra FORUT Nettbutikk?
Ja, det kan dere selvfølgelig. Bestillinger fra nettbutikken må betales med bankkort med en gang, eller dere kan avtale å få tilsendt en faktura sammen med varene.

FORUT Nettbutikk har mange fine varer for både barn og voksne.

6. INNSAMLINGSKONTROLLEN

Det finnes ingen lovbestemmelser i Norge som direkte regulerer hvordan en pengeinnsamling skal foregå, men Innsamlingskontrollen (IK) kontrollerer og gir dermed trygghet for at innsamlingsvirksomheten drives forsvarlig og at pengene går til det formålet som er oppgitt.

FORUT er medlem og godkjent av Innsamlingskontrollen.