Ofte stilte spørsmål

Lurer du på noe om gjennomføring, aktiviteter eller oppgjør? Vi har svart på de mest vanlige spørsmålene her.

1. FORUT BARNEAKSJONEN

Hvert år tilbyr FORUT et pedagogisk opplegg for barnehager, barneskoler og SFO/AKS om hvordan barn i andre land lever i forhold til oss i Norge. Dette gir kunnskap om globale forskjeller, ulikheter og sammenhenger på et nivå som barn i Norge forstår og synes er spennende. Mange som deltar i Barneaksjonen legger vekt på verdien av at barna både lærer noe og gjør noe rundt temaet “barn i andre land”. FORUT Barneaksjonen er bygget opp praktisk pedagogisk og gir effektiv læring og alle påmeldte barnehager/skoler får tilsendt en materiellpakke.

Alle er forpliktet til å gjennomføre en innsamling til inntekt for FORUTs bistandsarbeid. Dere bestemmer selv om dere vil gjennomføre en enkel innsamlingsaksjon eller om dere vil legge mer arbeid i et litt større arrangement. Uansett har vi valgt å kalle innsamlingsarrangementet for FORUT-festival og alle påmeldte enheter får tilsendt et festivalhefte med mange kreative idéer til aktiviteter på FORUT-festivalen.

Innholdet i materiellpakken 2018/19.

2. GJENNOMFØRING AV BARNEAKSJONEN

2.1. Hva er forskjellen på årets aksjon og fjorårets aksjon? Hva er årets nyhet?
I fjor var fokuset på hverdagslivet til Sivatas nord på Sri Lanka,  i 2018/19 blir barna bedre kjent med landet Sri Lanka gjennom en rundreise sammen med Sivatas og familien hans. Vi opplever ville elefanter i en nasjonalpark, lærer hvordan te produseres, ser ulik natur og deltar på den store elefantparaden i hovedstaden Colombo. Det lages nytt materiell hvert år med fortellinger, musikk, filmer, bilder, oppgaver og spill. Helt nytt i år er et festivalhefte med mange ideer til insamlingsaksjonen FORUT-festivalen.

En nyhet i årets materiell er 360 graders video. Med en smarttelefon og VR-briller i papp kan barna oppleve Sri Lanka på en helt ny måte. Det er nesten som om de er der ved siden av Sivatas på elefantparaden i Colombo.

2.2. Hva går pengene til?
Pengene går til FORUTs solidaritets- og utviklingsarbeid i våre prosjektland: Nepal, India, Sri Lanka, Sierra Leone, Malawi og Zambia. Arbeidet er delt inn i tre programområder: 1. Barnerettigheter, 2. Kvinner og likestilling, 3. Rus som utviklingshinder. Les mer om FORUT. I Barneaksjonen fokuserer vi på barn og barns rettigheter.

Familien og lokalsamfunnet dere blir kjent med i aksjonen får støtte og kompensasjon for å stille opp i filmene og materiellet, men det skaper stor ulikhet dersom denne familien får mye mer enn andre. Derfor brukes de innsamlede midlene i prosjekter som kommer barn til gode i alle våre prosjektland.

2.3. Kan vi lage en egen innsamlingsaktivitet og velge hva vi vil gjøre?
Ja, FORUT synes det er flott om barnehager eller skoler ønsker å bruke vårt materiell til en innsamlingsaksjon uten å bruke produktpakken fra oss. Vi får hvert år tilbakemeldinger om kreative aktiviteter. Det kan være alt fra store forestillinger eller oppsetninger med bruk av Barneaksjonens musikk, dramatisering av fortellingene på fortellerarkene eller kunstutstillinger av egenprodusert kunst, foreldrekveld med boller og kakao i barnehagen, en dag med suppe og/eller FORUT-basar. Noen lager aksjonen som en høsttur med natursti eller rebusløype, mens andre lager en eventyrreise til landet det handler om. Flere ideer står i festivalheftet som dere finner i materiellpakken.

Vi mottar gjerne bilder og reportasjer fra både små og store arrangementer. Send dem til barn@forut.no. Bilder kan også legges på Instagram og merkes med #forut.

2.4. Er vi påmeldt?
For spørsmål rundt påmelding, om når dere får tilsendt materiellet og om dere er registrert med produktpakke kan dere logge på www.forut.no med deres brukernavn og passord. Dere kan også sende e-post til barn@forut.no  eller ringe 61 18 74 25 for informasjon.

3. PRODUKTPAKKE

3.1. Hva inneholder en produktpakke?
Produktpakken inneholder Minki, Monki, Yanay, sitteunderlag, lommelykt, refleksbånd, kortspill, tre-elefanter m.m. Totalt har pakken en verdi på ca. 1500 kroner. Vi gjør oppmerksom på at innholdet i pakken kan variere. Pakken inneholder både 500 lynlodd og en prisliste slik at dere selv kan velge å selge eller lodde ut produktene.

Produktpakken er ikke det samme som varepakken man kunne bestille tidligere år og har færre produkter enn varepakken hadde.

3.2 Er vi påmeldt med produktpakke?
Hvis dere er påmeldt til FORUT Barneaksjonen er dere ikke nødvendigvis påmeldt med en produktpakke. Hvis dere ikke husker hva som ble bestilt kan dere logge dere inn på forut.no med brukernavn og passord. Her ligger all informasjon om deres påmelding. Evt. kan dere sende en e-post til barn@forut.no eller ringe 61 18 74 25.

3.3. Hvordan gjennomfører vi? Kan vi velge opplegg selv?
Dere kan bestemme selv om dere vil gjennomføre en enkel innsamlingsaksjon eller et større arrangement. Her er det mange muligheter, og i det nye festivalheftet står det flere tips og ideer til ulike inntektsbringende aktiviteter.

3.4. Basar som innsamlingsaksjon
Produktpakken inneholder 15 produkter (gevinster) og 500 lodd nummerert fra 1-500. Dette er lynlodd der du kan se om du har vunnet med en gang. Dere velger selv om dere vil lodde ut alle eller bare noen av produktene. Ekstra moro er det om barna i tillegg lager egne ting som også kan loddes ut, eller kanskje foreldrene har noe å bidra med som gevinster.

Velg ut vinnertall – for eksempel 33 og 66 (alle lodd som slutter på 33 og 66 er vinnerlodd – altså 033, 066, 133, 166, 233, 266 osv). Sett nummer på gevinstene så dere på forhånd vet hva vinnerne skal få. Har dere flere gevinster gi de andre nummer – f.eks.  99 (da er alle lodd som slutter på 99 vinnerlodd – 099,199,299 osv). NB! Husk at det kun finnes nummer opp til 500. Har dere flere loddpakker har loddene de samme numrene. Da må dere holde flere trekninger, eller ha to eller flere premier på hvert vinnerlodd. Loddene koster kr 5,- pr stk og kr 25,- for en remse.

3.5. Kan vi returnere varer eller lodd som er til overs?
FORUT ønsker ikke retur av varer/gevinster eller lodd  som er til overs etter gjennomført aksjon. Disse kan dere ta vare på og bruke i neste års aksjon om dere ønsker.

4. BESTILLING AV VARER

4.1 Kan vi bestille varer fra FORUT Nettbutikk?
Bestillinger fra nettbutikken må betales med bankkort med en gang, eller dere kan evt. avtale å få tilsendt en faktura.

5. OPPGJØRSSKJEMA

5.1. Hva gjør vi med oppgjørsskjema?
Dere kan logge dere inn på forut.no med deres brukernavn og passord og rapportere inn det totalt innsamlede beløpet.  Oppgjørsskjemaet kan også skannes og sendes på e-post til: barn@forut.no eller legges i en konvolutt og sendes til:
FORUT
Postboks 300
2803 GJØVIK

Spørsmål om utfylling av oppgjørsskjemaet kan rettes til Bjørg Astri Slettum på barn@forut.no eller 61 18 74 25.

6. INNBETALING

6.1. Hvordan overføre pengene til FORUT?
Vi anbefaler barnehagen/skolen å bruke nettbank ved overføring av penger. Husk TYDELIG merking av barnehagens/skolens navn. Mange banker tar ikke imot kontanter lenger, men det er fortsatt mulig å sette inn penger i “Post i butikk”. Dersom barnehagen/skolen ikke har egen konto anbefaler vi at en av de ansatte setter inn pengene på sin konto og overfører pengene til FORUT derfra. FORUTs bankkontonummer er 7874 06 61247

6.2. Kontantløs aksjon med Vipps
Barnehagen/skolen kan få sitt eget Vipps-nummer og gjennomføre en kontantløs aksjon. Det er også mulig å gjennomføre med en kombinasjon av Vipps og kontanter. Ta kontakt i god tid før gjennomføring om dere ønsker et eget Vipps-nummer.

6.3. Innsamlingskontrollen
Det finnes ingen lovbestemmelser i Norge som direkte regulerer hvordan en pengeinnsamling skal foregå, men Innsamlingskontrollen (IK) kontrollerer og gir dermed trygghet for at innsamlingsvirksomheten drives forsvarlig og at pengene går til det formålet som er oppgitt. FORUT er medlem av Innsamlingskontrollen.